Förebilder i en salig röra

Bara en liten torsdagsreflektion...

Det är kul det här med intryck, förebilder, mentorer och annat som påverkar en som människa. Jag pratar inte om mentorer i form av de man har i skolan som mest finns på pappret utan de som vi möter i verkliga livet som fungerar som ett slags mentorer. Både de som rent ut talar om för oss hur vi bör göra, och de som omedvetet påverkar oss till att göra och ta till oss vissa saker.

Om jag ser till musiken så är mitt musicerande en salig röra av intryck och kunskap som tagits in från många håll och kanter och blivit till mitt eget. När jag hjälpte bror att plugga musikteori förra veckan kunde jag inte låta bli att gå in på lite överkurs för att ge honom lite extra skinn på näsan och ge honom förståelse för sammanhanget. "Vem har lärt dig det här?" frågade mamma. Jag kunde inte svara.

Det finns en hel hop med namn som jag hade kunnat rada upp. Vi hör saker från många och plockar ihop godbitarna, det vi gillar, och gör det till vårt. Många människor sätter in lite kapital i vår kunskapsbank och sen är det upp till oss själva huruvida vi vill använda det eller inte, och framför allt till VAD.

Antingen går det in genom ena örat och ut genom det andra, eller så tar vi och bär det med oss hela livet i form av kunskap som sätter sig i ryggmärgen. Eller så använder vi det i framtiden som exempel på dåliga erfarenheter och upplevelser.

malinmariaericabrittateresefarmorannamonikagöranleifmårtenevabumpenjanne
juliaebbajonaspatrikcarlhallemelieradovanvictormiamilkefalckandersbromander
felicianataliejosefroineagnetaochallaandrajagnågonsinmusiceratmed


Kommentarer
Postat av: jakob

är inte jag en inperationskälla? hallå jag medför allt men behöver eller ja jag tror det själv iaf^^

2010-05-14 @ 00:22:21
Postat av: Matilda

Sv: Haha, jo såklart att du är!

2010-05-14 @ 14:01:05
URL: http://matildakarlsssson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0