Det kom blod

Det kanske låter spännande, men utgjorde endast en pyttedel av min dag. Dessutom var det inte från mig det kom blod, så slipper ni fundera så mycket.

Har haft min första hela dag "in action" eller hur jag ska säga. Dock har inte det riktiga allvaret börjat än, jag fick ju faktiskt sovmorgon i morse och har ännu inte tagit någon mjölkning. Annat blir det på torsdag då klockan ställs på 05.50.

Dagen har mest bestått av kalvskötsel skulle jag kunna säga. Började på förmiddagen och sedan har olika saker gjorts ute i kalvstallet (som för övrigt är ett nytillskott på gården och MKT fint) ända fram till kvällen, med avbrott för några timmar som ägnades åt att trassla ut och märka kablar.

Nyfiken på rubriken? Det var inte riktigt så dramatiskt som det låter. Vi öronmärkte kalvar helt enkelt och på kvigkalvarna togs även någon liten kvadratcentimeter bort i övre delen av örat som extra märke. Självklart kom det blod. Dessa små liv har även flyttats och det såg minst sagt lustigt ut.

För att vara lite mer seriös: Teknikens under är otroliga. Robotar som i dagsläget sköter delar av mjölkningen, och kalvar som får välling, i mängd efter ålder, ur en plastspene i väggen. Fantastisk. Men teknik är inte allt som tur är, arbetet underlättas men försvinner inte och kontakten med djuren är därmed viktigare än någonsin...


´Nej nu ska jag krama mina rumskamrater god natt och slå igen de små blå  (små gröna?)




3 av 4 sötnosar! Den svarta, som faktiskt nästan är sötast, ville inte vara med..


Kommentarer
Postat av: Pappa

Härligt att du är online ibland där i norr. Kul att följa så här gumman. Skulle vara skoj att se lite bilder på robotar mm också.



Kramar Pappa (som gillar teknik mer än katter...)

2009-07-01 @ 00:03:17
URL: http://karlssto.blogg.se/
Postat av: Åsa

Härligt att du har det bra! Väntar fortfarande... Sov gott hjärtat mitt! Puss och kram

2009-07-01 @ 00:17:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0