Matilda gillar - och ogillar också. (Varning för upprörande inlägg!)

Kolla in Knivlisa. Samma stil som Egoina och ni vet vad jag tycker om henne. Humor i bloggform kallas det. "Ett skratt om dagen är bra för magen" Inte sant?

Knivlisas ord i headern är det bästa: "Jag är vegetarian. Inte för att jag älskar djur utan för att jag hatar grönsaker".

Det skrattade jag högt och länge åt när jag såg det för första gången.

Apropå att vara vegetarian kommer jag osökt att tänka på mina grisar. De har blivit en het fråga. Skillnaden mellan att vara omgiven av lantisar och stadsbor är att lantisarna mest säger när man berättar om grisarna: "Jaha, kul för dig! Grisar är allt bra mysiga, jag bokar en av dig direkt förresten. Hör av dig när det är slakt."

Medan stadsbornas version ser ut såhär. TYP:

"FY FAAAN för dig. Du gullar med dom först och dödar dom sen! Du är en barbarisk kvinna! GAAAAAAH. Tror du inte grisarna har KÄNSLOR ELLER? Deras intelligens är densamma som på en 5-åring. Skulle du kunna äta ditt barn också eller?"

Inte riktigt så säger dom, men innebörden av det dom säger är densamma som ovan. Om blickar kunde döda.. Då vore jag ett askmoln över Island vid det här laget. Vad jag dessutom skrattar ganska gott åt är att alla som säger såhär faktiskt inte är vegetarianer. Var tror dom köttet de köper i kyldisken kommer ifrån? Bondgårdar är inte fabriker. Man ger helt enkelt djuren kärlek.

Jag har blivit en kontroversiell fråga hela jag. Över något som för mig är helt naturligt. Herregud. Vi pratar om fläsk.

Only one thing to say:

Tänk ändå om fler grisar hade det lika bra som mina. Kärlek, bra mat, frihet på stora ytor med fritt bökande i jorden.

Då skulle jorden vara en bättre plats, det ska ni veta. Och Eskil Erlandsson och Peter Eriksson skulle slippa bråka i Debatt till exempel. Bara en sån sak. Dessutom skulle människor slippa köpa fläskkött i disken som de tror är bra bara för att det står att de är närproducerade och dessutom ekologiska. Det verkar ju jätteekologiskt att skicka dem från Uppland till Skara för slakt och sedan tillbaka upp till Uppland för att hamna på ICA som i själva verket ligger bara ett par kilometer från grisfarmen.

Alla ni ska veta en sak - och det är att man inte bara kan dra alla över en kam (jag är ju SÅ rätt person att säga dessa ord. Maha). Bara för att grisar som äter upp varandra och har för små boxar syns på TV så betyder inte det att ALLA grisar har det så.

Kom och hälsa på mig i sommar vetja, träffa grisarna, klappa om dom, mata dom med en limpskiva och klia dom lite bakom öronen. Se dom njuta. Då kommer du också kunna njuta av din närproducerade julskinka till jul. Istället för att äta den där kalkonen på julbordet som du tror haft ett mycket bättre liv. My ass!

Vissa människor må inte ha något hjärta som "klarar av" att plåga sina djur så ofantligt mycket såsom vi sett på TV. Men jag älskar mina grisar och det gör det sjutton så mycket lättare att äta upp dom ska ni veta. Fanns det bara Limousinkött från Brasilien i storpack i kyldisken på Willys att köpa, ja då skulle jag minsann också bli vegetarian.

*Vojne vojne vojne*



Okej kära vänner: fritt fram att hata.

Kommentarer
Postat av: Pappa Tobbe

Kloka ord från en klok tjej.



Way to go hjärtat! :-)



Kram Pappa



(Vilken både seminerat, förlöst, fött upp, slaktat, styckat och ätit grisar som haft en skön tid medans de var i livet. :-))

2010-06-11 @ 22:15:05
URL: http://karlssto.blogg.se/
Postat av: Anonym

Som stadsbo är jag mest intresserad av om julskinkan kommer i styckad version eller om stadslägenheten får en hel grisekno som inredning. Att dina grisar har det bra under tiden de lever kan jag knappast förstå hur man kan ha kritiska åsikter om, det är ju istället därför jag vill ha köttet. Det är helt enkelt svinbra.nu.

2010-06-12 @ 00:10:59
Postat av: Matilda

Svar till Anonym: Skönt att du resonerar så! Den kommer styckad - om du vill. Om jag ska räkna med dig vore det rätt bra att få veta vem du är förresten. Det vore svinbra!

2010-06-12 @ 16:37:15
URL: http://matildakarlsssson.blogg.se/
Postat av: Faster

Så sant Mattis. Vi bonnungar har fått en annan syn på saker och ting.

2010-06-12 @ 18:32:18
Postat av: Evve

Jag står helt och hållet på din sida av grishagen! Det finns så mycket att säga om detta ämnet men jag tycker att du har skrivit en superbra sammanfattning! Stadsborna borde verkligen kolla upp saker och ting närmare innan de yttrar sig allt för mycket och tänka efter lite.

Haha så himla skön bild! ;D

2010-06-13 @ 14:06:43
URL: http://earlysunsets.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0