Giftermål

Smaker som gifter sig bra i munnen är en njutning i livet. Särskilt italienare vet om det och jag brukar inse ganska ofta att jag är född i fel land. Jag menar, tänk att bo i Italien. Bor man i rätt by/stad går det att ha havet precis utanför huset och vara brun året runt. PLUS att en, eller ett par, timmars bilfärd från hemmet kunna åka skidor i Alperna. Inte dumt alls. Dessutom kan man ha råvarorna runt hörnet och dagsfärsk fisk till middag. Basilikan plockad i köksträdgården och vitlöken nyskördad likaså.

GUD vad jag uppenbarligen är duktig på att drömma mig bort. Men Sverige funkar ju det också. Dock är väl kanske inte Uppland något att hurra för i smaksensationer. Det finns andra ställen i Sverige som har roligare specialare än vad vi har även om vi har några höjdare i stil med Löpskakan som är en smula "utrotningshotad".

Efter denna lite för långa utläggning har, ni som inte redan vet om det, förstått att mat för mig inte bara är något man stoppar i sig för att man måste. Det är ett intresse och när det finns tid får det gärna ta några timmar i köket innan det är färdigt. Inget är bättre än känslan av att ha uppnått någonting.

Kvällens middag

Förrätt: Italiensk bruschetta med botten av gårdagens hembakta baguetter som grillats. På det, tomater marinerade i olivolja, salt, peppar, basilika och massor av vitlök.


Varmrätt: Pizza gjord på botten av jäsdeg med fyllning som feta- och mozzarellaost, färska och soltorkade tomater, chilisås samt passerade tomater och basilika. Den ena fylldes med salami och rökt skinka och den andra med kycklingen från gårdagen.



Utlovande: Jag håller inte på att förvandlas till en enda stor matblogg, I promise. Jag var liksom bara tvungen...

Kommentarer
Postat av: Mamma

Ser sjukt gott ut!

2010-04-07 @ 22:39:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0