Gamla minnens dag

Fredrik och jag sitter och diskuterar högstadietider över chatten. Igen. Intressant! Vi plockade fram gamla skrivningar och uppgifter. Jag rotade fram Sofies Värld-papprena och började ögna igenom dessa och jisses anåda vad vi var "djupa" i 7:an.

Sofies Värld är en bok (roman) skriven av Jostein Gaarder som går igenom hela filosofins historia. Ur denna skulle vi läsa ett kapitel i taget och därefter göra ett antal frågor som hörde till, ur ett galet tjockt kompendium som svenskläraren gjort iordning. Det var ett krävande arbete som krävde mycket koncentration och intresse.

Ärligt talat, gör man verkligen sånt där när man går i 7:an? Det bör tilläggas att detta arbete aldrig blev klart. Emelie & jag försökte skriva och tänka vilket slutade med att vi oftast garvade ihjäl oss efter Fredrik visat oss vad en rit var, gjort oss vansinniga på att han skrev av våra svar, eller på att vi snudd på blev osams om våra teorier. 

Det fanns faktiskt jättemycket positivt med den här Sofies Värld-grejen också. Vi lärde oss sjukt mycket av A som vi aldrig skulle lärt oss annars, fick ett helt nytt sätt att använda våra pubertetshjärnor på och fick ofta upp diskussioner om bra och viktiga saker.

Så, egentligen är jag evigt tacksam för att A drog igång det här arbetet med oss en gång i tiden. Vad som stör mig sjukt mycket idag är att det aldrig blev klart. Den där boken har mer att ge och det är en oknuten tråd. Helt klart.


Kommentarer
Postat av: Freddie

Haha vi ska knyta ihop den någon gång i livet matilda. I promise

2010-02-19 @ 00:30:55
Postat av: Matilda

Härligt, det tycker jag verkligen!

2010-02-19 @ 16:23:41
URL: http://matildakarlsssson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0