En lugn stund.

Befinner mig ute i lillstugan och det är den helt klart lugnaste stunden på dagen just nu. 1-1,5 timme mojnar aktiviteten en aning och behöver man ta igen utebliven nattsömn är det nu man bör göra det om man ska.

Musiken är lite efterlängtad faktiskt, och jag slängde hastigt och lustigt in lite på den här datorn innan jag åkte så lurarna är i öronen för tillfället. Jag kan konstatera att hörseln förbättras en aning när man inte utsätter öronen för en massa decibel oavbrutet. Det där pyttelilla känns plötsligt väldigt högt, så, ja det kanske är bra att vila öronen ibland..


Förmiddagen var inte direkt något annorlunda med mjölkning och allt som hör till. Kalvarna skulle ha sitt, och vi flyttade runt lite kalvar. Det var dock ganska lustigt. Synen när man släpper ut var och en ur sina små singelboxar för att fösa dem till en stor box där de ska vara tillsammans, är ganska rolig. Hopp, studs och fläng får då plötsligt en ny innebörd...


Bondeyrket är ju inte vilket arbete som helst. Det kräver mycket, både av kropp och knopp. Kroppen blir otroligt påfrestad av allt arbete och det är många kunskaper som ska rymmas i skallen. Att vara bonde innefattar ju egentligen delar av väldigt många yrken då man ska ha koll på maskiner, ekonomi, djur, grödor och ev byggen. Många olika kunskaper krävs och en duktig bonde har allt det där skulle jag vilja säga. Ett fantastiskt jobb kan jag tycka! Variation är vardagsmat och det blir ibland inte som man tänkt sig. Men så är det ju inte heller bara ett jobb utan en hel livsstil för de allra flesta.


Apropå jobb satt Ewa & jag och drömde vid köksbordet igår om hur mysigt det skulle vara att få  ha ett café någonstans. Genast fick vi upp bilder av ett lantligt litet café i en lummig trädgård med endast hembakt i alla de former! Hon lovade att hålla med sin fantastiska ost ifall jag skulle öppna café någon gång.. ;) Jag tackar och tar emot!


Nu har jag precis slängt ihop en Tiramisu som ska få stå i kylen och mogna till kvällen. Mumma!

(Tur för er att Norrländskan inte tagit sig ända ner från munnen till händerna, det skulle nog bli lite jobbigt för er att behöva läsa det oxå ;))



Kommentarer
Postat av: Pappa

Sov gott hjärtat.



Vi kanske skulle ställa in lite djur i farfars stall trots allt. ;-)



Kram Pappa

2009-07-12 @ 00:01:13
URL: http://karlssto.blogg.se/
Postat av: Matilda

JAA! :D Varför inte? ;)



Dagen till ära har jag ju min fiiinaste tröja på mig, gissa vilken ;)



Kram!

2009-07-12 @ 09:01:32
URL: http://matildakarlsssson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0