Det föds och det dör

Ja, nu var det ju då dags. Jag lovade ju faktiskt.


Gårdagen var en hektisk sådan. Det får bli 2 inlägg ikväll tror jag, så blir det lite mer "lättläst"..


Börjar med gårdagen.


Som bekant dök Abbe och mamma upp här i tisdags och natten till onsdag var ju inte som andra nätter... De två trängde in sig i min lillstuga tillsammans med mig och katterna, och det blev minst sagt en "orolig" natt. Dels bråkade räven och kattmamman här utanför, och dels klättrade kattungarna i håret på Abbe och mamma mellan 4 och 5 på morgonen. Nattsömn har för mig aldrig varit något direkt problem om jag säger så. Jag sov som en klubbad säl medan de andra två hade fullt upp med att lösa bråk och få kattungarna att sova ;)


Jag släpade med mig brodern ut i kalvstallet där jag försökte lära honom att stoppa fingrarna i munnen på kalvarna. Tror ni jag lyckades? Äh, han var duktig ändå. TROTS att han vägrade det som är viktigast att våga göra - i många anseenden.


Efter mat och grejs två timmar senare var det dags för kalvning och därefter rullade det på. Veterinären kom och henne fick jag ta hand om. Har ni sett Rallybrudar? Jag fick vara den som höll i svansen - MEN jag svimmade inte, utan vi
dräktighetsundersökte ungefär 20 kor på samma vis.


Det var då det inte var riktigt roligt längre.. Det föds liv och det tas liv, så är naturens gång. Allt levande ska en gång dö, men att inte ens få komma till världen innan livet tar slut är inte kul.

Vi kom till en av kvigorna som skulle få sin första kalv. Hon hade visat på att något inte stämde, och mycket riktigt - i magen låg kalven död med två månader kvar till födsel. Och vad ska man göra om inte ta ut fostret. Jag, tillsammans med en av de anställda, höll i svansen och kämpade med kvigan och veterinären jobbade på... Efter mycket trassel med kvigan som var olydig, smet iväg och hade sig, drog vi ut kalven. För etikens och för kräkmagade människors skull blir det inte några detaljer. Det kom ut en kalv som inte såg riktigt riktig ut och hade 2 månaders utveckling kvar.



Dagen var inte slut där utan fortsatte ett tag till efter middagspausen. Det blev en lång dag och tröttheten var ett faktum när jag kom in vid åtta-tiden, men ack så nöjd med dagens insatser!


Kommentarer
Postat av: Åsa

Hej darling! Vet inte var jag ska börja! Har ju sett rallybrudar och jag är inte direkt avundsjuk på ditt jobb om det gick till på det sättet ;) men du är ju en hårding! Nu till nattsömnen, hmm. Kan ju bara inte förstå hur man kan sova i sånt kaos! Kattungar, bror och mor som härjar runt :) Jag som inte kan sova med en katt i rummet, hade inte sovit en blund;) Ser er framför mig i lilla stugan, tur att jag stannade i min stuga;) he he! Ha det gott! Kramar i massor!

2009-07-10 @ 10:33:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0